- De Bever Architecten
- NACO
- KCAP
Eindhoven Airport
Eindhoven Airport opende in 1932 zijn deuren als recreatief vliegveld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deed het dienst als een militaire basis, om daarna te worden omgevormd tot een burgerluchthaven. Het aantal passagiers en dus ook het internationale belang van de luchthaven steeg in de loop der jaren waardoor uitbreiding noodzakelijk was. De nieuwe terminal heeft een oppervlakte van 13.500 m2 en een verwerkingscapaciteit van anderhalf miljoen reizigers per jaar.
Reynaers Aluminium, maakte in samenwerking met Oskomera Gevelbouw B.V. een zelfdragende glasgevel voor de nieuwe terminal van Eindhoven Airport. De gevel heeft een overspanning van ruim zes meter en helt bovendien tien graden voorover. De speciaal ontwikkelde gevelprofielen maken in dit project de traditionele achterliggende stalen hulpconstructie overbodig. Het resultaat is een esthetisch zeer uitzonderlijke gevel waarbij ook kostentechnisch een aanzienlijke besparing werd gerealiseerd.
Uiteraard is een vliegveld zinloos zonder vliegtuigen. De gebruikte materialen moeten dan ook bestand zijn tegen de schadelijke kerosine-uitstoot van die vliegtuigen. Voor zowel de glasgevel als de ramen en deuren in de nieuwe terminal is daarom een speciale oppervlaktebehandeling gebruikt die bestand is tegen deze uitstoot.
De nieuwe terminal kan een vervoersaanbod van 1,2 miljoen passagiers per jaar verwerken. Het gebouw is echter zo ontworpen dat het in de toekomst op een eenvoudige manier uit te breiden is als de groei van het aantal passagiers dit noodzakelijk maakt. En ook dan blijft het gebouw architectonisch één geheel.
Gebruikte Reynaers Aluminium oplossingen
Betrokken stakeholders
Fotograaf
- Arthur Bagen
- Wim Tholenaars
Andere stakeholders
- Eindhoven Airport (General contractors)