DC New Logic III
Futuristisch design
Pal aan de snelweg in Tilburg staat sinds kort een futuristisch distributiecentrum, met ronde vormen in staal, glas en aluminium. Ontwikkelaar Dokvast liet het bijzonder duurzame gebouw voor Rhenus Logistics ontwerpen door Habeon Architecten. Het logistieke gebouw is een ware verademing in vergelijking met de saaie rechttoe-rechtaan magazijnen, die overal langs snelwegen en op bedrijventerreinen de horizon vervuilen.
Opvallende aspecten van gebouw DC New Logic III van Rhenus Logistics zijn de uitgestrektheid, de ronde vormen en het vele glas. Architect Hung Tran van Habeon Architecten is verantwoordelijk voor het tot de verbeelding sprekende ontwerp van NewLogic III. De locatie langs de snelweg vormde een inspiratie voor zijn ontwerp. Dit logistieke centrum is extreem duurzaam in de breedste zin van het woord, verzekert Tran. “Dus niet alleen in materiaal- en energiegebruik, maar ook doordat het een prettige werkomgeving biedt en flexibel indeelbaar is. Dat moet ook, want de ontwikkelingen in de logistieke branche gaan razendsnel en willen we dat deze gebouwen lang kunnen blijven staan, dan moeten we ze slim ontwerpen. De opdrachtgever eiste ook uitdrukkelijk een distributiecentrum voor de toekomst.”
The Tube
Door de 290 meter lange zuidgevel aan de snelweg uit te voeren als een ellipsvormig volume waaruit een bolvorm is uitgesneden, ontstaat een dynamisch beeld, dat uniek is voor een logistiek gebouw. Het roept associaties met welvende gebouwen als de Wall (architect VVKH) en de Acoustic Barrier met de Cockpit (Kas Oosterhuis/ONL). Deze zetten destijds de trend voor dynamische snelwegarchitectuur in Nederland, maar zijn als winkelcentrum en showroom toch duidelijk gebouwtypen waar de esthetisch component hoger in aanzien staat dan bij een distributiecentrum.
Achter de dynamische Tube staat een rechthoekig magazijn. Een scheidingswand tussen expeditie en opslagdeel voorkomt dat warmte of koude vat krijgt op de opgeslagen goederen. De totale afmetingen van het gebouw zijn 158 x 290 x 18 meter.
Het gebouw heeft grote glasgevels om zoveel mogelijk daglicht te laten binnenvallen voor een prettige werkomgeving. De grote luifel die door de uitsnede in de Tube ontstaat aan de lange zuidzijde, fungeert als zonwering voor het kantoor en de mezzaninevloeren die erachter liggen. Die vloeren zijn bestemd voor VAL (Value Added Logistics), waar producten worden gelabeld, geprijsd, verpakt en van bijsluiters voorzien.
De gevel is verder bekleed met een Kalzip felsdaksysteem, waarmee mooie rondingen kunnen worden gerealiseerd. “De richting en schaduwwerking van de felsen versterken de ronding van het gebouw. In combinatie met de vorm roept de lichte geanodiseerde kleur van het materiaal het beeld op van een futuristisch object dat daar langs de snelweg is geland.”
Gebruikte Reynaers Aluminium oplossingen
Betrokken stakeholders
Fotograaf
- Hennie Raaymakers